VeelgesteldeOp deze pagina geven we antwoord op jullie meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Je kunt ons altijd bereiken via 0800 0030.

Veelgestelde vragen

 

Op deze pagina geven we antwoord op jullie meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Je kunt ons altijd bereiken via 0800 0030.

Veelgestelde vragen over kraamzorg

Wanneer vraag ik kraamzorg aan?

Ons advies is om vanaf de twaalfde week kraamzorg aan te vragen. Je mag natuurlijk ook eerder of later kraamzorg bij ons aanvragen. In verband met onze drukke agenda raden wij aan om niet te lang te wachten met je inschrijving, zodat we een plekje voor je kunnen vrijhouden. 

Heb je een vraag of wil je eerst nog meer informatie voordat je je aanmeldt voor onze kraamzorg? Dat kan! Eén van onze medewerkers helpt je graag verder.

Hoe kan ik me inschrijven voor kraamzorg?

Je kunt je inschrijven via het onderstaande formulier. We nemen hierna zo snel mogelijk contact met je op. Heb je hulp nodig of wil je je liever telefonisch aanmelden? Onze medewerkers helpen je graag bij je aanmelding. Je kunt ons bereiken via het onderstaande nummer. 

Wanneer krijg ik de intake?

Nadat je je hebt aangemeld voor onze kraamzorg maken we graag kennis met je tijdens een intakegesprek. Tussen de 28e en 32e week van je zwangerschap nemen we contact met je op om het intakegesprek in te plannen.

Kan ik zelf kiezen wie mijn kraamverzorgende wordt?

Tijdens het intakegesprek komen we bij je langs om jouw wensen en behoeften te bespreken. Op basis van jullie wensen en behoeften zal de intaker een kraamverzorgende kiezen die bij jullie past.

Worden mijn kraamuren vergoed?

Ja, kraamzorg wordt vergoed uit je basisverzekering. Je hebt recht op minimaal 24 en maximaal 80 uur, verdeeld over uiterlijk 10 dagen. Hoeveel uren je precies vergoed krijgt is afhankelijk van je persoonlijke situatie. De uren worden vastgesteld met het Landelijke Indicatieprotocol Kraamzorg.

Kan ik extra uren bijkopen?

Bij We Care Geboortezorg vertrekken we pas als alles onder controle is en jij genoeg zelfvertrouwen hebt om alleen te zijn met je kindje. Onze kraamverzorgenden blijven met alle liefde nog even langer, ook na je wettelijke kraamzorguren. Deze extra uren worden niet vergoed uit je basisverzekering en moet je zelf betalen. Neem contact met ons op, dan kijken we graag met je mee naar de mogelijkheden. 

Welke huishoudelijke taken doet een kraamverzorgende?

Afhankelijk van het aantal uren kraamzorg en je persoonlijke situatie kan de kraamverzorgende je helpen met lichte huishoudelijke taken. Denk hierbij aan het opvouwen van de was, het koken van een heerlijke maaltijd of het opruimen van de babykamer. 

 

Heb je behoefte aan meer huishoudelijke hulp? Dat kan! Naast de hulp van de kraamverzorgende kunnen we extra hulp voor het huishouden inschakelen.

Krijg ik nog kraamzorg als ik langer in het ziekenhuis moet blijven?

Het kan zijn dat je jij en je kindje na de geboorte langer in het ziekenhuis moeten blijven. Onze kraamverzorgende komt je graag ondersteunen en adviseren na je ontslag uit het ziekenhuis. Voor iedere dag dat je in het ziekenhuis ligt, krijg je gemiddeld zes uur minder kraamzorg dan het afgesproken aantal kraamuren bij het intakegesprek. Je hebt overigens niet minder recht op zorg: in het ziekenhuis krijg je ook voorlichting en word je goed begeleid.  

 

Wanneer je tien dagen na de bevalling thuis komt uit het ziekenhuis kom je in aanmerking voor uitgestelde kraamzorg. De kraamzorg kan gegeven worden tot maximaal drie maanden na de bevalling.

Krijg ik een kraampakket?

Een kraampakket krijg je niet vergoed uit je basisverzekering. Ben je aanvullend verzekerd? Dan is de kans groot dat je het kraampakket wel vergoed krijgt. Als je aan je zorgverzekeraar hebt doorgegeven dat je zwanger bent, krijg je het vanzelf thuisgestuurd. Neem voor meer informatie over je verzekering contact met ons op.

Veelgestelde vragen over de bevalling

Wanneer bel ik de kraamverzorgende als de bevalling begint?

Bel je verloskundige als je vliezen breken en/of je weeën op gang komen. Zij zal dan aangeven wanneer ze bij je langskomt of wanneer ze met je meegaat naar het ziekenhuis. Jouw verloskundige geeft aan wanneer je de kraamzorg moet bellen. In sommige gevallen zal de verloskundige contact zoeken met de kraamverzorgende en soms bel je zelf. 

Is de kraamverzorgende al aanwezig in het ziekenhuis?

Het kan zijn dat op basis van een medische indicatie of persoonlijke voorkeur ervoor wordt gekozen om in het ziekenhuis te bevallen. Zodra je bent bevallen en je gezin er klaar voor is om naar huis te gaan, kan je ons bellen. Wij komen dan direct naar je toe om je thuis te begeleiden.  

Ondersteunt de kraamverzorgende ook bij de bevalling?

Ja, tijdens een thuisbevalling is de kraamverzorgende er om te assisteren. Van een glaasje water halen tot het vasthouden van je hand: de kraamverzorgende past zich aan naar jouw wensen en is er om je te steunen. Beval je in het ziekenhuis? Zodra je uit het ziekenhuis wordt ontslagen, komen we direct naar je toe om je thuis te begeleiden. 

Extra zorg tijdens de zwangerschap

Onze Doula’s steunen je in de spannende aanloop naar de bevalling en zijn er om al jullie vragen en problemen te bespreken.

Lees meer >

Verlenging van de kraamzorg

Bij We Care Geboortezorg blijven we met alle liefde nog even langer.

 

 

Lees meer >

Tijdens de bevalling

Onze kraamverzorgenden zijn er voor je tijdens de bevalling en luisteren naar jouw wensen en behoeften, zodat jij warme herinneringen overhoudt aan deze unieke ervaring.

Lees meer >

Verzekering & uren

In de eerste weken na je bevalling kan je vertrouwen op de kraamzorg van We Care Geboortezorg. Maar op hoeveel uren kraamzorg heb je recht? En worden die uren door de verzekeraar vergoed? Wij leggen het je graag uit!

Veilig slapen

Veilig slapen is erg belangrijk voor een pasgeboren baby. Maar zorg je hiervoor? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je baby veilig slaapt. 

Ja, ik wil me graag
aanmelden voor kraamzorg

Hulp nodig bij je aanmelding?

 

Wij helpen je graag.

Bel 0800 0030